Andra veckan i plugget

Det känns oroväckande bra... är det inte lite för bra för att vara sant egentligen?

Det är bara något halvår sedan jag bangade ur en utbildning (till lärare) som kanske skulle blivit min framtid och försörjning. Det hade verkligen varit på tiden, så länge som jag flummat runt på den ena fristående kursen efter den andra. Jag tog det själv som ett rejält nederlag. Min livsångest hade vunnit över mig igen. Och jag vågade härefter inte komma med några som helst löften... det kunde hända igen.

Men nu, när jag läser teologi och ev. siktar på prästyrket, känns allt så märkligt bra. Sådär så att jag nästan undrar om det inte egentligen är ett bedrägligt lugn. Borde det inte inträffa en mental katastrof för mig snart, som det brukar?! Mina hjärnspöken brukar aldrig vara långt borta.
En klassis beklagade sig idag vid lunchen över de kommande predikoövningarna, som infaller någon gång i vinter. Hon önskade hon kunde radera sig från listan, för blott denna förhållandevis lilla uppgift kändes hotfull och skrämmande. Jag kände igen mig själv. Det kunde varit jag, men konstigt nog är det nu istället jag som sitter där och ser fram emot det. Jag vill predika inför klassen, pastorerna och lärarna (och den videokamera som också skall finnas där). Att tala inför grupp torde vara en av vårt samhälles vanligaste fobier, och då lärarutbildningen drog igång i våras kände jag den. Att stå inför en blängande, idisslande högstadieklass och bli bedömd och testad: jag insåg som i ett slag vilken mardröm det skulle vara för mig... särskilt utifrån det faktum att det skulle handlat om ett yrkesval. Inte ett litet vikariat utan en livsuppgift på obestämd tid. Men att tolka och förmedla bibelord känns inte alls lika skrämmande. Kanske för att kyrkobesökare i allmänhet brukar vara frivilliga...


Kommentarer:
Postat av: sister of embracement

jag skulle oxå vilja bli präst, det verkar så mkt roligare än lärare, och mkt mer uppskattat ändå! men men...jag får nöja mig med att bli lärare iaf...fast jag kommer gärna på dina predikningar! kramar

2005-09-27 @ 00:27:09

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback