Kollektivtrafik

Jag missade en buss igår, på grund av att jag har alldeles för många fickor på mina byxor...

Ja det är sant. Här i Stockholm är vi många som kör med s.k. 30-dagarskort, alltså en månadsbiljett som gör att man kan åka obehindrat med kollektivtrafiken. Det där kortet bär man ju gärna lättillgängligt i nån ficka så man kan håva fram det så snart man passerar en busschaufför eller spärren i tunnelbanan. Men då gäller det att också stoppa tillbaks det i samma ficka sen, så man hittar det tillräckligt snabbt nästa gång det är dags... och där är jag mycket inkonsekvent eftersom jag ofta har händerna fulla. Och bär man både jacka med fem fickor och brallor med tio(!) fickor, så har den där biljetten många ställen att hamna på i ett ögonblick av obetänkt bekvämlighet.

Apropå bussen - och då tänker jag närmast på morgonbussen till jobbet/skolan... Jag är numera tillräckligt gammal för att kunna gnälla och säga "Det var bättre förr!" Eller också har man kort minne. För visst är det väl mera trängsel i rusningstrafiken nu än för bara tio år sen?! Vi måste ha blivit fler... Man märker att det inte längre finns någon sittplatsgaranti, liksom.
Det räcker med att en skolklass ska på friluftsdag för att det ska bli halvkaotiskt, vilket jag erfor häromdan. Turen tog längre tid eftersom det gick långsammare att packa samman resenärerna så alla skulle få plats. Jag förutspår därför [Effells blick förlorar sig nu i ett bortom, och får en profetisk glans] att man kommer att bli tvungen att införa speciella skolbussar även i tätbebyggt område.

Riktigt roligt blir det om halvannan månad, då snön kommer...

Kommentarer:
Postat av: Jenny

Önskar att det bara var på friluftsdagarna bussen var packad. Min morgonbuss passerar tre skolor på väg till mitt jobb. Puh. Men jag börjar få bra koll på heta samtalsämnen bland gymnasiekids. Jag måste verkligen skaffa mig tätare lurar till mp3-spelaren snart ;-)


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback