Att avstå det gôttaste

Tänk om man skulle komma i form till sommarn? Och tänka kan man ju alltid. Att göra är en helt annan sak, som alla vet.
Jag var t.ex. för några veckor sen verkligen tänd på att ta det här årets fasta på allvar, men hade i slutänden inte karaktär. Det rann ut i sanden redan första dagen, i samma ögonblick som förmiddagsfikat rann ned genom matstrupen. Och jag hade nog blivit galen och kravlat som en gecko på väggarna om jag verkligen hade tvingat mig till att avstå från kaffe, fikaraster, stekt snabbmat, läsk, eftermiddagstupplurer...

Ibland känns det som om det skulle ta ganska lång tid att lägga om mina vanor gradvis. Det här med matvanor är väl kanske det som får värst konsekvenser i längden. Inte för att det är allvarligt i mitt fall, men rent estetiskt retar jag mig redan på åsynen av mig själv i morgontoalettens spegel. Åldern spelar in, med tanke på att jag faktiskt var skrämmande mager en gång i tiden.
Norska dansbandet Ole Ivars tycks veta precis hur det är:

Jeg elsker livets goder
Og er litt for glad i mat
Jeg burde vel mosjonert litt
Men jeg er nok litt for lat
Og med litt for mange kilo
Blir jeg ganske ofte lei
For samma hvem jeg treffer så skal dem fortelle meg:

”Nei - så tjukk du har blitt
Ja du har pina deg lagt på deg gitt
Også du som var tynn som ei høvelflis
Nå har du blitt feit som en julegris
Nei - så tjukk du har blitt
Nå må du pina deg slanke deg litt
Har du det bra
Åssen står det til
Det var lenge siden sist”

Den optimistiska illusionen är skön. Man sätter ständigt upp ett nytt mål. Sommarn... Då minsann! Då ska jag vara en strandhunk med svällande biceps. Men det krävs ju lite sund motivation också, annars kommer man aldrig dit. Och inga dåliga ursäkter för att slippa.


Kommentarer:
Postat av: svartsmurfan

Kan trösta dig med att Hemi tyckte att du såg ut att må bra på middagen. :)Och hon menade inte "välmående" i bemärkelsen "tjock". :P

2006-04-04 @ 07:52:44
Postat av: Supergiraffen

Jag tror att du behöver inse att motivation INTE är något som man får helt slumpmässigt, utan något man själv skapar genom att GÖRA det man vill motivera sig för. Eller som en guru uttryckte det: "Motivation comes AFTER the doing it!" Om du börjar träna regelbundet så påbörjar du en uppåtgående spiral, där resultat leder till motivation, och motivation leder till resultat.

2006-04-04 @ 19:46:01

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback