"Avslutad"

"Stockholms läns landsting" stod det tryckt på kuvertet, och så den där symbolen som man liksom förknippar med sjukhus och mediciner. I mitt fall visste jag ju att det knappast kunde komma någon annanstans ifrån än från öppenvårdsmottagningen där jag fick terapi tills i våras, förra året. Men vad kunde de vilja mig? Min erfarenhet är inte att vården brukar höra av sig självmant utan att man kontaktat dem först.

Det var från min f.d. samtalsterapeut. "Jag vill bara meddela dig att du nu är avslutad på vår mottagning." Jag reagerade instinktivt lite över det ordvalet. Kanske hade exempelvis "utskriven från" smakat något bättre än "avslutad på". Men kanske är det å andra sidan precis det där som sker då man är en av hundratals. Man blir ett fall, ett ärende, ett nummer, snarare än en fysisk person. Fall och ärenden kan avslutas.
Jag fick i alla fall veta att jag remitterats till min lokala vårdcentral, och att det är dit jag i fortsättningen ska vända mig då jag behöver ny medicin.

Allt är väl i sin ordning antar jag, men visst suger det till lite i magen varje gång jag påminns om att den relativa trygghet man reser som ett värn omkring sig snabbt blir en skimär. Man är som den där sagans kejsare i sina nya kläder.


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback