Studentiga omständigheter

Varje termin de senaste åren -tills nu- har jag gått igenom proceduren. Eftersom jag inte läst program utan enbart läst fristående kurser en termin i taget. Att ansöka, att betala terminsavgiften, att kontakta CSN... Samma visa under ett par veckor varje halvår. Och direkt efteråt, när jag vadat iland på det torra, glömmer jag alltihop. Så att när det är dags igen sex månader senare minns jag inget av hur man gjorde, vilket föranleder samma idiotiska förvirring och stress varje gång.

Och att fråga närmaste omgivningen (läs: andra studenter) hjälper inte alltid eftersom byråkratin i skolvärlden omges av talrika rykten från alla dem som nästan vet. Om jag frågar hur många poäng jag minst måste skrapa ihop under en termin för att få studiestöd under nästa, kommer en person att svara tio och en annan femton. Om jag frågar hur man anmäler sig till tenta kommer en att svara att det inte behövs om det inte är omtenta, en annan att man mejlar läraren och en tredje att man kontaktar studierektorn.
Men det mest frustrerande är som sagt mitt eget dåliga minne. Det borde ju ligga i mitt eget intresse att ha koll på sådant som alltid är av återkommande vikt. Men man ser inte längre än man för stunden behöver.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback