Konsten att släta över

Tänk vad ohållbart det kan bli, och hur missnöjd man kan vara, då saker och ting inte uppfyller ens förväntningar på fullgodhet. Då man får en känsla av att den som varit ansvarig för det bakomliggande arbetet i själva verket gjort sitt bästa för att komma undan med så lite ansträngning som möjligt. Jag behöver bara ta en titt i min egen diskho på morgonen för att konstatera att just en sån bor det tydligen hemma hos mig. Det märkliga är att jag bor ju ensam...
Vilken underbar konstart är inte de s.k. Potemkinkulisserna, d.v.s förmågan att lyckas dölja sina brister bakom en vacker fasad. Gör vi det inte alla? Nja okejdå, jag ska väl bara tala för mig själv. Gör jag inte det?
Därmed har vi osökt nått punkten ”Effell svarar på frågor-han-egentligen-aldrig-fått”. (Då folk i verkligheten inte vet att fråga mig sådant jag faktiskt kan svara på, så får jag väl helt enkelt fabricera frågorna själv, så att jag också får svara på dem. Allt ska man behöva göra själv!)

Fråga: Bäste Effell, Jag har ett problem när jag spikar fast ramar på mina hemmamålade tavlor. Jag använder, som du säkert anar, en enkel ramlist som jag skaffar metervis och sedan sågar till lämpliga stycken av, men trots att jag tycker jag är noggrann när jag mäter blir det ofta glipor och fula skarvar i det färdiga resultatet. Jag försöker fylla ut dem och dölja dem med allt från trälim till spackel, men det ser bara fult och amatörmässigt ut. Vad ska jag göra?

Effell svarar:
För att slippa ta bort ramen igen och göra om alltihop kan du helt enkelt välja att låta den vara lite speciell. Vad säger egentligen att en ram absolut skall vara slät och jämn? Här kommer medicinreceptet: Tillverka först en provisorisk skål genom att skära av överdelen på en plastflaska. Tag en grov fil och en bit av en trälist. Fila träet ovanför ”skålen” tills du fått ihop en hög med sågspån. Bestryk de ojämna ramlisterna på tavlan med någon billig och snabbtorkande trälack, och strö sedan sågspånen i lacken medan den ännu är våt. Låt stå över natten, eller åtminstone en lång stund. Måla över de fasttorkade sågspånen med en lämplig och någorlunda tjock färg. Låt torka igen. Du har nu en ram som är knottrig som en murad vägg. Och varför inte? Strukturen du nu skapat döljer ju i alla fall de tidigare nämnda skavankerna, och får det att verka som om du hela tiden tänkt att det skulle se ut så. Visst är det smart?!

Jag kan förresten nämna att den här överslätnings-taktiken tillämpar jag i olika skiftande former på många situationer i livet, ofta med gott resultat... Alternativet skulle ju vara att redan från början lära sig att göra saker ordentligt, och det, gott folk, är en mycket tröttsam och sövande process, som dessutom kräver disciplin...!



Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback