En folkfest gick av stapeln

Ja det var Eurovision Song Contest igårkväll. Och för er som inte vet, nej Carola vann inte. Hon kom fyra eller femma eller nåt sånt. Vann gjorde Finland, kanske för första gången någonsin. Och med vilket bidrag sen...! De skall nog ses snarare än höras, fast kanske inte av känsliga tittare...
Begreppet schlager tänjs mer och mer. I och för sig vet jag inte om det någonsin varit en lag att melodifestivalen ska bestå av typisk schlager, men det har ju varit så. Årets upplaga var halvt innovativ, halvt hemtam och igenkännlig. Sedan Sertabs seger för några år sedan märks det t.ex. att folklore är inne: mycket etno, folkdanssteg och nationaldräkter. Det är den ena trendlinjen, och den andra verkar vara att se sexig ut. Det var längesen jag upplevde så mycket medveten "bimboattityd" bland sångarna. Ja, den tycktes faktiskt medveten, man anade varje managers ord i bakgrunden: "Okej, din låt är väl ärligt talat medelmåttig här... men flörta med publiken, look sexy, vicka på rumpan, så ökar chanserna. Eller varför inte ett klädbyte mitt under showen?"
Som sagt, schlager och schlager, det är både hårdrock och hiphop och alltmöjligt som framförs. Själv tyckte jag Danmark var bäst med sin spralliga twistlåt, men de hamnade låångt ned... Det är väl jag som har skum (eller gammalmodig?) musiksmak helt enkelt.

Kommentarer:
Postat av: TinaSol

Jag tillfrisknar nästan genast då du nämner god mat :) Måste spisas snarast! Jag tyckte synd om Malta i melodifestivalen som fick minst poäng. Killen som sjöng såg ju så snäll och glad ut. Han borde fått några charmpoäng åtminstone. Kram

2006-05-25 @ 23:19:24

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback