Torsdag, och lite allmän rapportering

De flesta av er har nog missat det blåsväder som varit kring min förestående flytt, och hursomhelst verkar det nu ha dragit förbi. Situationen är i korta drag som följer:
Jag åker ur mitt nuvarande andrahandsboende inom en mycket snar framtid. Jag har fått uppskov en extra månad vilket jag såklart är mycket tacksam för, men att jag måste någon annanstans är ju fortfarande ett faktum.
Mina ködagar i bostadskön är fortfarande lite för få för att jag verkligen ska ha nån chans att hamna på rimligt nära avstånd till allt det som är mitt liv just nu (skolan framförallt).
Min jättesnälla familj bestämde sig för att försöka lösa problemet genom att hjälpa mig att köpa en bostadsrätt, så att jag ska ha någonstans att bo på lite mer obestämd tid. Tanken var ju då att mina föräldrar skulle vara lagliga ägare till lägenheten. 
Vi hittade för halvannan månad sen en inte alltför hutlöst dyr liten tvåa i förorten, och allt verkade löst. Underbart. Papper skrevs på och alla verkade nöjda: säljare, mäklare, vi själva. Den enda kvarvarande formaliteten var att själva föreningen/styrelsen i huset skulle sätta sitt kryss på papperet också. Och vi trodde verkligen att det bara var just en formalitet.
Men så, helt nyligen, med bara några veckor till flyttdatum kommer bombnedslaget. De sade blankt nej till mig som hyresgäst - med hänsyn till det faktum att jag enligt alla noteringar och kreditupplysningar saknar stabil ekonomi. Jag är ju student förvisso. Att min familj lämnat garantier om att de kommer att stå för kostnaderna vid behov hjälpte inte.
Ångest...! Vad göra? Min far tog sig emellertid en titt i lagboken samt talade med jurister på området, och fick snart klart för sig att bostadsrättsföreningens policy faktiskt stred mot gällande lagar. Alltså kunde vi överklaga beslutet med gott hopp om att få rätt.

... och detta insåg tack och lov föreningen, då mäklaren meddelade dem våra planer. Så de backade, och nu verkar allt vara frid och fröjd igen. Fast riktigt lugn känner jag mig nog inte förrän flyttlasset går.

Verkligen känslomässig bergodalbana där.  Jag hoppas verkligen att stöket är över.

Kommentarer:
Postat av: caroline

Gud vad dom tror dom kan göra. tur att din pappis kikade upp det dära och allt blev rätt.
Själv flyttar jag om exakt en vecka, spännande och nervöst :) Också så himla kul så klart.
Lycka till med din flytt!

Postat av: hannastina

Oj! Vilken tur att det ordnade sig! Själv skulle jag dock nog vara skeptisk mot att flytta till en bostadsrättsförening som inte vill ha mig. Trist inställning från deras sida tycker jag! *kram*

2007-02-22 @ 19:02:06
URL: http://hannastina.blogspot.com
Postat av: Mona

Fy, vad grinigt resonerat. hoppas allt löser sig och att du kommer att trivas där. Tänk avd härligt att du får en alldeles egen lägenhet som ingen kan tvinga iväg dig ifrån. Lycka till! Glöm inte bort att skriva här hur det går.

Pssst, det går sisådär med fastandet. I morse råkade jag äta 4 mumsmums.

Kram!

2007-02-24 @ 14:35:33
URL: http://trespass.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback