Puttesmälla!

När jag klev ut genom porten igår förmiddag fick jag en smärre barndomsflashback, denna gång av det mera nostalgiska slaget. Några småkids från gården gled precis förbi på sina cyklar, och en av dem smattrade det påtagligt om. Flapflapflapflapflapflap... Han hade fäst en liten kartongflärp vid bakhjulet, på ett sådant sätt att den slog emot ekrarna. Jesses, tror inte jag har sett det där på många många år, men uppenbarligen lever de gamla recepten kvar i gömmorna hos folk. När jag var liten och bodde i västmanländska Bergslagen kallades den där hemmagjorda mojängen för puttesmälla, tror jag. Det perfekta materialet var kartong från ett mjölkpaket. Och vips, så kunde man fantisera om att den egna cykeln, som kanske knappt lämnat stödhjulsstadiet, var en riktig motorcykel... eller åtminstone en moped.
Undrar om jag skulle ta och göra sådär på min egen hoj... Jag menar, nu såhär 35 år gammal...! Glida omkring i förorten och bara flapflapflapflapflapflap. Fast okej... Såhär i det vuxna perspektivet känner man att när det gäller ljud och oljud så är man inte längre outtröttlig, utan kan nog få för mycket av det goda. Andra kanske inte vill höra det heller. Om man t.ex. har baksmälla vill man nog inte höra en puttesmälla.

En annan sak jag gjorde samma morgon var att tvätta. Redan i förväg hade jag förberett ett litet experiment. En mörkbrun bärpåse som jag köpte i våras har visat tydliga tendenser till att färga av sig kraftigt på ljusa kläder, så nu var det dags att helt enkelt utnyttja den egenskapen, vid första tvätten. Diverse vita och ljusa plagg som jag inte är jätterädd om slängdes därmed in i maskinen tillsammans med påsen.
Beroende på hur ett tyg är tillverkat och behandlat fäster ju färgningar olika bra, som ni säkert vet. Vilket innebär att om ett plagg är sammansatt av delar av olika material, så kan vissa av delarna bli färgade och andra inte. Ett av de intressantaste resultaten från min tvättning var hur en helvit T-shirt förvandlades till... vit T-shirt med rosa krage. Hmmm. Bättre gick det med andra plagg. Ett linne som tidigare varit slajmigt ljusgrönt är nu tufft kakigrönt istället. Tummen upp. Och en helrosa skjorta fick jag också. Faktiskt riktigt snygg.

Kommentarer:
Postat av: Supergiraffen

Grattis till första tvätten! Men normalt tvättar man för att göra kläderna rena, inte för att smutsa ner dem mer.

2007-07-04 @ 21:01:53

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback