Petitesspolisen Effell slår till mot anti-entomologerna

Rätt ska vara rätt. Förlåt mig, men jag tillhör de där surkartarna som irriterar sig på då folk, som jag tycker, uttalar sig okunnigt och generaliserande om saker och ting. Som när en banjo blir kallad mandolin, eller någon tror att man måste vara rik för att rösta borgerligt, eller då man kallar alla asiater för kineser, oavsett om de är koreaner, japaner, thailändare, malaysier...

Jag minns en gång när jag var barn och lokalblaskan hade en liten artikel om huruvida det var ett getingår eller inte. Givetvis hade man en vidhängande bild på en geting - trodde man. Fotot föreställde i verkligheten en såndär gulrandig blomfluga. Så följande dag, då petigt folk hade hört av sig, publicerades en rättelse med en ny getingbild. Som den här gången föreställde vanliga honungsbin... Okej, ett steg närmare getingen kanske, men fortfarande fel.

På omslaget till dagens nummer av gratistidningen City har man gjort precis samma fadäs (se bilden ovan). Jag väntar med andra ord spänt på morgondagens tidning...

---
Not: en expert på insekter kallas entomolog

Kommentarer:
Postat av: Susanne L-A

Ja det där är ett utslag av dagens ytliga, kunskapsföraktande samhälle. Bara det är någon randig insekt så duger det, har man väl tänkt. Visserligen kan det ju tyckas vara en petitess, men "det är de små små detaljerna som gör'et" som det står i visan.

2008-08-15 @ 07:25:30

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback