Den trojanska hästen

Sällan har jag känt mig så befryndad med min dator! Medan jag själv med tvåveckorsintervaller vältrat mig i hostattacker, astmaanfall och febersvett, har min digitala trotjänare gått och blivit nedlusad med virus den med, på sitt håll. Och skyddsprogrammet tycks dessvärre vara en tämligen närsynt och godtrogen dörrvakt. Fast okej. Jag kan faktiskt inte skylla ifrån mig. Det hela började nog med ett enda, litet litet misstag jag själv gjorde i hastigheten för några veckor sedan....

Jag hade chatprogrammet påslaget, och ett antal personer online i listan. Plötsligt kommer en fil skickad till mig från en av kompisarna, med rubriken "New Year's pics", eller nåt i den stilen. Ett mycket kort ögonblick hinner jag reflektera över det lite ovana och märkliga i att vännen ifråga bara skickar en fil till mig utan någon föregående konversation, men eftersom den trots allt kommer från någon jag känner, så... ja, och här sker alltså det fatala misstaget. Jag utgår från att personen vill visa mig något, och klickar alltså "Yes" på den inkommande filen innan jag ens har tänkt efter.
I nästa ögonblick flimrar skärmen till, och jag kan se hur något i bakgrunden liksom börjar "beta av" kontakterna i min chatlista...! Först då begriper jag, och stänger genast av programmet för att hejda processen. Loggar kort därefter in igen och kablar ut ett varningsmeddelande till dem som är online, om att de inte ska öppna "New Year's pics", som det såg ut som om jag skickade nyss. 

Tack och lov verkar de flesta jag chattar med vara mer rutinerade än mig därvidlag, så filen fick nog tvärstopp överallt. Men med tanke på hur det ser ut i min egen dator nu, undrar jag om den inte åtminstone slog sig ned här. Och är kvar. Hittills tycker jag det mesta tyder på en avancerad trojan med förmågan att helt enkelt öppna datorn för angrepp utifrån. Ungefär som en sjukdom som slår ut immunförsvaret så att man får alla andra sjukdomar också.

Efter senaste uppdaterings-installationen av virusskyddet har burken fått ytterligare konstiga ryck, och det är svårt att veta vad som beror på vad här. Mest frustrerande just nu, förutom diverse popupfönster i tid och otid, är att datorn helt tappat kontakten med CD-ROM-enheten, och anser att den inte finns. Lite begränsande... Chatprogrammet går av någon anledning inte heller att få igång längre. Är det nu man ska tänka att man har det ju så bra ändå?
Jag har det bra, som har en dator till, en laptop. Men, som jag tidigare berättat har den fått för sig att den inte kan koppla upp mot Internet härhemma. Så ja, klen tröst. Det är väldigt mycket mer än bara chat och nöjessurfande man kan behöva Internetuppkopplingen till, när man tänker efter.

Ni lär få höra mer om hur det här utvecklar sig. Och förresten, om min dator har nån såndär självspridande trojan så är det kanske tur att jag inte kommer ut på chatten...?!

Kommentarer:
Postat av: Wånkan

Alltid jobbigt när sånt händer.... hoppas det reder sig !
Själv har jag en kraschad dator som vägrar starta... orkar inte ens ta mig an den.

Snuvan håller i sig å man sittligger i soffan å tycker lite synd om sig själv = /


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback