Nattligt omak

Effell the great klantarsel slog till igen natten mellan torsdag och fredag. Som vanligt rörde det sig om min oförmåga till struktur och ordning.
I mitt kvarter använder vi inte nyckel till portdörren, utan kör nåt slags flådig high-tech-variant med små fotocellbrickor som elektroniska passerkort. Man håller upp chipet mot en avläsare, och så säger det "Piiip", och så låses dörren upp. Redan då jag vid inflyttningen kvitterade ut min bricka hade jag onda aningar om denna övertro på modern tekniks förträfflighet.

"... Men ska vi inte ha nån riktig ytterdörrsnyckel alls?!"
"Nej, det räcker med den här."
"Jo men vad gör man om det där systemet går sönder på nåt sätt då?"
"Det gör det inte."
"Nä men, OM..."
"Det gör inte det."
"... Okej..."

Och visst, det har funkat bra hittills. Emellertid är den lilla brickan, inklusive dess nyckelringsögla, gjuten i tämligen bräcklig och tunn plast, och inom något år hade den skavts bort från nyckelknippan. Jag har därför senaste veckorna haft den löst i fickan och helt enkelt fått se till att hålla mycket noga reda på den. Därför brukar den få en alldeles egen ficka. En av alla prylar man måste kolla att man har med sig då man går hemifrån. ... vilket jag tydligen inte gjorde då jag i torsdags kväll svidade om för att gå ut och fira skolavslutningen med kompisarna.
Jag flyttade sålunda över alltsammans till nya fickor i samband med ombytet: nyckelknippa, plånbok, bussbiljett, astmamedicin... ja, det var väl allt. Tänkte jag. Och åkte sålunda in till stan och hade en glad kväll på puben, inmundigandes både vin, öl, läsk, kaffe och ett rejält mål mat.

Det var först då jag sömndrucken och med skoskav åter stod utanför min port vid tvåtiden på natten som jag konstaterade att jag var utelåst. Passerbrickan hade jag glömt då jag gick hemifrån. Det var inget annat att göra än att bege sig till föräldrahemmet, smyga sig in och sova över, och nästa morgon be om att få låna den extranyckel (med bricka) till min lägenhet som de har. Det blev inte mycket sova den natten, med tanke på allt långpromenerande och väntande på nattåg, etc. Tänk att ett sånt futtigt misstag får sådana obekväma konsekvenser.
Mest var jag orolig för katterna som nu helt oplanerat blev ensamma en natt. Särskilt med tanke på att en av dem kräkts tidigare på dan, och jag ville ju gärna förvissa mig om att det inte var något allvarligt. När jag så äntligen stapplade in därhemma på fredagförmiddan var katterna tack och lov vid gott mod och allt tycktes som vanligt. Nåväl, passerbrickan lär jag inte glömma igen. Och fickan ska helst vara stängd.

Kommentarer:
Postat av: mingla

Har du nån gång fått betalt för att göra reklam för en produkt på din blogg?

Postat av: Sophia

Haha, underbar reflektion över dagens händelser? Visste inte att det fanns sådana brickor till vanliga lägenheter:O Exciting.

2008-06-08 @ 10:41:28
URL: http://byebyebirdie.blogg.se/
Postat av: Anna

Ja vad urbota dumt- såklart att de måste ha nycklar OCKSÅ... konstigt! Vad händer vid strömavbrott? Förstår din irritation. Du får gå med i styrelsen och styra upp det här! :)

Postat av: Anna

Ehhh lite konstig bloggadress där, vet inte varför den länkar till kattgården ?!

2008-06-08 @ 14:15:58
URL: http://pudelbus.com/
Postat av: Wånkan

Jag skulle lika gärna kunna glömma nyckeln jag.... ibland tänker jag inte alls S



Skönt att det gick bra iaf!



Hur länge ska du vara kattägare?

2008-06-11 @ 08:46:37
URL: http://wankan.blogspot.com/

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback