Effell pratar alkohol på årets mesta "Dagen efter"

I Sverige tenderar ju tyvärr sista april, i sitt övergångsland mellan vår och försommar, att vara stora suparaftonen för många. Själv dricker jag nog tämligen måttligt här i livet, vågar jag påstå, och även vid gårdagkvällens valborgsfirande vid den kommunala brasan i Sollentuna var jag nykter.
Hemkommen till brors lägenhet tog emellertid saker en annan vändning, då han nämligen bullat upp med en överraskning efter maten och kaffet. Och det var inte bärs eller nåt sånt. Vi skulle minsann ha cherry-provar-kväll...! Flådigt och förnämt ska det vara.

Fyra sorters cherry hade han införskaffat, och medelst noggrannt blindtest skulle vi nu avgöra vilken som var godast. Jag vill ju ogärna undanhålla er resultatet. Så ni som principiellt motsätter er reklam i privatbloggar får helt enkelt blunda och scrolla nu... De nominerade var:

* Lustau Dry Amontillado
* Harvey Bristol Cream
* Real Tesoro
* Drysack

Av dessa brukar tydligen den förstnämnda - Lustau - få högsta betyg av proffsprovarna i media. Intressant, med tanke på att varken jag eller brorsan kan hålla med dem i så fall. Faktum är att vi båda placerade den sist i rangordningen, med omdömen som "vattnig" och "smakar ingenting".
Den mörka Real Tesoro och Drysack uppfattade vi nog lite olika beträffande doft, torrhet, smak, osv, men vinnaren var vi hursomhelst överens om. Det blev sötsaken i gänget: Harvey Bristol Cream

Så framåt natten somnade man gott. Och morgnades tidigt i förmiddags av en i högsta grad hurtigt nykter orkesterparad som tågade förbi på gatan, spelandes Internationalen och bärandes röda fanor. Javisstja, det är ju den dagen idag...


Kommentarer:
Postat av: Supergiraffen

Det stavas sherry. Och Wikipedia-artikeln avslöjar att vi totalt saknar smak i sherry-provning:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sherry

2008-05-01 @ 16:50:12
Postat av: Hanna-Stina

Tänkte precis kommentera att det faktiskt stavas sherry, men ser att din bror hunnit före. Dock håller jag med om att Brisol Cream slår många andra på fingrarna, så jag har väl ingen smak jag heller. ;)

Postat av: annaluna

jag var helt nykter på Valborg, men så är jag ju också en mycket skötsam ung dam;) Sherry-provning låter som något min mormor skulle gilla, hehe...

2008-05-05 @ 22:06:37
URL: http://annaluna80.blogspot.com

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback