Rapport från tropiska Mälardalen

Någon gång efter midnatt inatt, innan jag gick och lade mig, kände jag att jag liksom var rastlös och behövde frisk luft efter timmar hemma inomhus. Så det blev en promenad sådär före läggdags. Jag fascinerades av hur jag, ännu långt efter solens nedgång, kunde gå omkring i t-shirt utan att huttra. Den tryckande, fuktiga, klibbiga luften från dagen hade blivit klar och frisk i nattmörkret, så det var behagligt.
Sedan är betongförorten kanske inte den optimala miljön för naturromantiskt flanerande vid den tiden på dygnet, men man tager vad man haver, som någon sade... 

jag har svettats ordentligt senaste dagarna, och idag kom räkningen för det varma vädret. Då jag imorse satt på ett snabbmatsställe för att få i mig något slags frukost (dålig hushållsplanering som vanligt), upplevde jag plötsligt hur det liksom "blinkade till" i luften, som av en fotoblixt. Jag såg mig omkring efter kameran, men i nästa ögonblick hördes mullret, någonstans utifrån. Det var åskan. Och inget dåligt åskväder heller! När jag kikade ut såg jag hur det stillsamma sommarvädret i ett slag hade förvandlats till kraftiga vindbyar med piskande hällregn.

Jag förstår folk som är rädda för blixten. Det är naturkrafter man ska ha förståndig respekt för, särskilt idag, med alla våra telefoner, datornätverk och olika elektriska prylar. Samtidigt tycker jag också att åskan som företeelse har något befriande med sig. Vill delge er en dikt jag skrev för drygt två år sedan:

Elektrisk trängtan,
Tordönslängtan,
Kanske med minnet av sommarfukt
Välbekant lukt, av våta gränder

Då regnet nalkas
Skall gatorna svalkas
Efter veckor av glödande solstingshot
Förlösande bot, fast med dån och bränder

Kura vid rutan,
Se rännilar leka
Belysta av blixten
Gnistrande, bleka

Livet kom åter
Nu skyarna gråter
Av lättnad, och lossar sin närande last
Ett skyfall i hast, som oss himmelen sänder,

Vattnande hårdhänt de törstande länder

---

...och efter regn kommer solsken, så även idag.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback