Vid årets mitt

Skrämmande att vi redan är inne i juni...! Vart tog den här vintern och våren vägen?! För inte längesen låg grusiga, gråa snödrivor i gathörnen och enstaka blåsippor tittade fram. Nu står varje träd i full, grön blom och solen hettar farligt i nacken.
Fortfarande möter jag folk som hävdar att sommaren inte har börjat än, utan att det ännu bara är vår, och jag antar att de räknar efter skolterminer, medeltemperatur och sånt. Själv anser jag nog däremot att det är sommar nu. Och det stressar, för som vanligt trodde jag naivt att betydligt mer skulle hinna hända under transportsträckan januari-juni än vad som verkligen skedde. 

I fredags bjöds jag på lunch (av jobbet) på Rosendals café, och på något sätt kanske det blev den mentala gränsmarkeringen till sommaren för mig. Att se Djurgården i turistsäsongsdräkt utsuddade effektivt alla föreställningar om att "det är långt kvar". Hemma är det därmed städning av balkongen som gäller och införskaffande av nya blomster till lådorna där. Förra sommaren tillbringades alldeles för lite tid på den egna balkongen (vars beklagliga öde är att snarare få vara avstjälpningsplats för diverse skrot året om). Jag tror jag åt frukost där ungefär en gång, trots bra väder. Slöseri.


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback