Det blev sent inatt...

Ja, nu tänker ni kanske att jag ska berätta om en blöt fredag-/lördagsnatt... och det ska jag. Men inte för egen del. Kring tolvslaget satt jag själv på det halvsunkiga, dygnet-runt-öppna fiket vid Gullmarsplan och tog en kaffe med chokladboll i väntan på bussen hem, inget mer. Det var först då jag kom hem som det brakade lös - alldeles utanför huset.

Där får jag än en gång äta upp att jag lakoniskt påstått att det aldrig händer något i lilla fucking Örby, den okända medelklassförorten som är så liten att den inte ens har en bankomat. För några få år sedan blev en kille (medlem av något halvkänt gangstergäng tydligen) ihjälskjuten med k-pist inne på en videobutik i grannskapet. För bara några veckor sedan skedde biljakt och skottlossning i samma område, med avspärrningar och stort polispådrag som följd. Häromnatten hörde jag ytterligare en biljakt, polisbilar inblandade, vråla förbi utanför fönstren... och så inatt var det återigen stökigt, om än mindre dramatiskt.
Ett högljutt föräldrafritt party i ett av grannhusen höll som bäst på att upplösas på småtimmarna, och de tonåriga - eller möjligen 20-åriga - gästerna började klickvis uppsöka busshållplatsen på gatan här utanför. Eftersom jag hade balkongdörren öppen fick jag mig en lärorik och fullspäckad lektion i rådande ungdomskultur, åtminstone vad beträffar språket... Det var inte direkt så att de ansträngde sig att tala lågmält.

Jag skulle förmodligen bara låta som en sur gammal moralkärring om jag försökte beskriva den torftiga och testosteronstinna ordväxlingen därnere på gatan, men ni är säkert tillräckligt livserfarna för att kunna föreställa er. Bättre blev det ju inte heller av att några bussar aldrig dök upp, och det balla men trötta folket blev sittande där de var, oförmögna att enas om hur de skulle komma därifrån.
Allteftersom fler kom droppande blev det uppenbart att alla på festen inte varit sams, och fiendskapen och paktbildningarna låg i luften. Värdinnan själv kom plötsligt stormande och började aggressivt attackera en av killarna, som tydligen sabbat hennes party på något vis. En knubbig, mörkhyad tjej försökte tålmodigt att gå emellan och medla, men fick slutligen ge upp och förföljdes en bra stund efteråt av rasistiska glåpord från delar av hopen.   

Även denna gång fick polisen rycka ut. Ett par patrullbilar bromsade in, och konstaplarna förhörde sig om vad som pågick. Vid det laget hade f.ö. även ett par av mina grannar dykt upp på scenen för att försöka få gänget att avlägsna sig med sitt oväsen. Surt upplöstes manifestationen, och folk lommade iväg muttrandes om "snutjävlar" och liknande.

Men än var det inte slut. Då den sista överförfriskade klungan lämnade partyt var den upprörda värdinnan dem i hasorna. En av killarna (möjligen en släkting eller expojkvän till henne) hade haft två yngre kvinnliga kusiner med sig till festen, förstod jag av vad som hojtades. Dessa kusiner var tydligen främmande i trakten och skulle sova över, och eftersom de var omyndiga var han ansvarig för dem. Icke desto mindre tänkte han nu glida iväg i natten tillsammans med sina polare, och värdinnan bannade honom för hans likgiltighet och försökte få honom att komma på bättre tankar. Övertalningskampanjen misslyckades, och de tre tjejerna, värdinnan och "kusinerna" blev uppgivet sittande på hållplatsbänken med hängande huvuden, innan de till slut drog sig tillbaka till lägenheten för att röja upp på slagfältet och komma i säng.

På morgonen idag hade jag sällskap på busshållplatsen av just samma tre unga damer. Där de trötta satt och åt sina nyinköpta sallader från Vivo och medelst mobilsamtal försökte lokalisera vart den där manlige kusinen blivit av under natten, var de så lyckligt ovetande om hur mycket den där orakade snubben som stod intill dem, redan visste om deras liv... En rätt fascinerande känsla egentligen.


Kommentarer:
Postat av: Supergiraffen

Typiskt Urrby. Om du raljerat över hur mycket du hört, så skulle de kanske vara tystare nästa gång... :)

2006-07-23 @ 00:16:21

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback