Valborgs namnsdag

Klockan är runt elva på dagen, Valborgsmässoafton. På TV visas festligheterna kring kungens 60-årsdag. På stan är det troligen redan smockat med folk som vill få en chans att vinka till honom, men jag själv sitter hemma och passar tvättmaskinerna. En mer säker och ledig tvättmorgon än denna finns knappast på bokningslistan. Valborg råkar ju i år infalla på en söndag och förlänger därmed Sveriges mest ultimata suparhelg.

Tog mig hem från innerstan med ett av de sista pendeltågen sent inatt, och att det varit långhelgens lördagkväll gick inte att ta miste på. Hela atmosfären sjöd av desperat ungdomsdekadens och tvekamp i högljuddhet. En akut fyllesjuk punktjej blev hånad och närgånget fotograferad av ett nästan lika slirigt grabbgäng på sätet bredvid. Folk brölade i sina mobiltelefoner och uttalade genomtänkta budskap i stil med: ”Ööh... HEROIIIN...!”Allt var så långt ifrån dagens prydliga studentkörer, majbrasor och tillrättalagda Te Deum i Slottskyrkan man kan komma. Två sidor av samma högtid.

Snart skall jag emellertid själv ta mig in till stan och gå på Historiska Museet med f.d. studiekamraten M. Det får bli Valborgsaktiviteten för mig. Eftersom M. varken tål trånga folksamlingar eller berusade människor är det ingen risk att det blir någon majbrasa i år. Kanske äter jag middag hos mina föräldrar dock.

Jag tror tentan igår gick bra.




Kommentarer:
Postat av: Mona, som ibland är Trespass(ig)

Ååå, även jag tvättade den nämnda dagen till ära. Perfekt dag, absolut. Vi såg på majbrasa och lyssnade till körsång. Dessvärre var vi tvugna att på vägen hem från det barnvänliga valborgsfirandet gå igenom samhället, som var precis så som du besrkiver att det var på pendeltåget.

Postat av: Mona, igen....

Förresten, är det inte märkligt att vi genom vårt monopolspel är där du är. Känns det inte lite otryggt att jag genom att riva alla hus på normalmstorg, och bygga hotell där, gör dig hemlös? ja, för vi låtsas att du bor på normalmstorg.....annars kan jag ju inte skriva något roligt ;)

2006-05-05 @ 13:55:42
Postat av: svartsmurfan

Haha ja folk är ju verkligen IQ på fyllehelgerna...

2006-05-09 @ 12:41:50
Postat av: TinaSol

Darling. Du har inte bloggat på länge :( Det är tråkigt. Men jag gissar att det är uppkopplingar som trasslar och hoppas att du mår som en prins. Kram

2006-05-10 @ 22:13:30

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback