Dagens ungdom...!

Man tror aldrig att man själv ska bli så gammal att man börjar ondgöra sig över "dagens ungdom"... Men det blir man. Å ena sidan har ju "dagens ungdom" som bekant alltid varit mycket värre än förr, vilket ju är ämnat att ta udden av påståendet och visa att det egentligen säger mer om betraktaren än om objektet. Å andra sidan tycker jag ju att tonåringarna idag, 2000-tal, framstår som ännu slappare, mer respektlösa och likgiltiga än mina egna polare i högstadiet. Så frågan är vilket som är med verkligheten mest överensstämmande.

Lördag - det innebär att det partajats runtom i stan senaste natt. Tog en liten promenad idag, och medförde på kul en tom plastpåse för att plocka upp varje bortslängd tomburk eller petflaska som skulle råka dyka upp i min väg. Då jag avslutade promenaden vid pantmaskinen hade jag "tjänat" 7,50...! Och då hade jag ändå inte bemödat mig att avvika från stigen och plocka upp precis varenda burk jag såg, bara dem som låg nära och lättillgängligt. Plus det faktum att det vimlade av tillknycklade, sönderstampade och tillplattade burkar överallt, som inte gick att panta.
Varför är det så svårt att åtminstone medföra sina sopor till en papperskorg? Jag inbillar mig att det blivit skräpigare bara de senaste åren. Frågan är vad den här vem-bryr-sig-attityden kommer av.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback