Sommarflum

En förmiddag präglas ofta av en märklig kronisk trötthet, och jag hamnar gärna i sängen en andra gång. Ja, jag medger gärna att jag är både lat och otränad. Men skaffa en fluffig, ergonomiskt riktig kudde, slå på radions P2 och ha balkongdörren öppen emot gatan... då kanske ni kan uppleva samma -i positiv bemärkelse- suggestiva stämning som jag gjorde idag.
Jag har fransk balkong, och vägen utanför är inte särskilt hårt trafikerad. Då jag med slutna ögon insupit den stillsamma och melodiska etno-jazzen från radion en stund, kände jag hur sommarens långsamma förbidrivande utanför fönstren liksom flöt samman med min vilsamma inomhusatmosfär. Ljuden utifrån... en passerande bil, en drillande fågel, knarrande fotsteg från gummisulor, otydliga röster och enstaka rop... I andanom och bakom stängda ögonlock såg jag hur min belamrade lägenhet byttes emot ett billigt hotellrum vid en bakgata nära Rivieran, eller kanske i Marocko. Ljuden kändes välplacerade. Fattades bara den obligatoriska takfläkten och träpersiennerna.

Öppna ögonen och illusionen blåser iväg med den lätta brisen från balkongdörren.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback