Ont ska med gott fördrivas

Ni som känner mig vet att jag är en svag karaktär, och att jag hatar och föraktar mig själv för det. Min åtrå har präglat mitt liv, och jag har inte klarat av att hålla den i schack. Det är därför inte utan en viss stolthet jag nu konstaterar att jag för en gångs skull lyckats låta anden segra över köttet. 
Bland min dators filer har tills för endast timmar sedan funnits drösvis av sådana där vackra bilder på tämligen lättklädda personer av motsatta könet. I helig vrede bestämde jag mig plötsligt för att radera hela galleriet, och dito orienterade internetlänkar. Samlandet ifråga hade nära nog blivit ett gift. Inspirationen hämtades, förutom ur en djup kris, bl.a. från ett känt (och kanske ökänt) bibelstycke:

Jesus, i bergspredikan; Matt 5:29-30:
Om ditt högra öga förleder dig, så riv ut det och kasta det ifrån dig. Det är bättre för dig att en del av din kropp går förlorad än att hela kroppen kastas i helvetet. Och om din högra hand förleder dig, så hugg av den och kasta den ifrån dig. Det är bättre för dig att en del av din kropp går förlorad än att hela kroppen kommer till helvetet.

Ja, först och främst: Gud give att helvetet är något vi slipper! Jag hoppas verkligen inte att texter som denna är bokstavligt sanna, men om man däremot väljer att tolka det hela allegoriskt så finner man onekligen en stark mening i det. Gör dig av med det som förstör ditt liv! Befria dig från allt sådant som distraherar och leder in dina tankar på fel banor.
Jag hoppas att jag klarar av det, att jag därmed befriat mig själv från allt det lidande som sådana här fantasier har åsamkat mig. Jag vill bli känslokall, oberörbar, om ni förstår hur jag menar. Att inte söka är också att slippa bli besviken.
 

Kommentarer:
Postat av: hannastina

Oj. Detta inlägg gjorde mig ledsen. *kramar*

Postat av: Supergiraffen

Nu låter du som Ulf Ekman.
För det första: när du känner åtrå för kvinnokroppar bekräftar det att du har maskulin energi, vilket är idealet för oss med snopp. Din åtrå är i sig åtråvärd, om du kanaliserar den rätt. När du fördömer åtrån är det lika dumt som att fördöma hunger eller trötthet. Vi föds med en sexualdrift, och för de allra flesta är sex ett naturligt behov som måste tillfredställas då och då, precis som mat och sömn.
Kanske är det möjligt att få ner sexualdriften på en kontrollerad nivå genom att kontinuerligt distrahera sig själv med religösa budskap. Men det är knappast möjligt för någon som lever utanför klostrets murar, där vi dagligen påminns om att det finns kvinnor. Ska man leva i celibat måste man gå i kloster. Det fattade munkarna redan under antiken.
Att leva i celibat ute i det sekulära samhället får de konsekvenser man ser inom den katolska kyrkan. Män som väljer den banan tenderar att bli MER frustrerade och perversa, istället för mindre. Och hela tiden känner de förbundet med Satan, eftersom de inte kan leva upp till sina orimliga ideal. Om de kunde acceptera sig själva som män och porrsurfa utan samvetskval, skulle de kanske inte behöva tafsa på barnen.
När du likställer åtrå med synd är det precis lika omoget som att vara rädd för tjejbaciller. För de flesta vuxna människor är åtrå ett positivt laddat ord. Att som man känna åtrå för kvinnor är en avgörande del av vår manlighet. Om du fortsätter likställa åtrå med synd är det bättre att du går i kloster, så skadar du i alla fall inte dig själv och andra.
För det andra: porr är helt okej. Porr, om vi menar att onanera till upphetsande bilder och texter, är en fungerande ersättning för något vi saknar. Porren är ett sätt att få utlopp för sexuella fantasier. Porren representerar därmed vår egen privata sexualitet. Och den har sin plats även i ett förhållande, så även om du har en flickvän så är det okej att fortsätta porrsurfa. Felet vissa män gör är att de ljuger om det, eller porrsurfar så mycket att de inte har någon lust över till sin tjej. Porr är rätt använt en lyx man tar till ibland (och man behöver inte dela den med någon annan).
Det kan vara en svår balansgång att avgöra hur mycket porr, eller vilken porr, som är okej. Jag tycker att om man börjar märka att potensen sviktar, och man söker sig till mer och mer perversa sidor, så är det dags att göra ett avbrott. Å andra sidan tycker jag inte det finns någon gräns för hur pervers porr får vara. Porr är fantasier, så det är bara att ge sig hän. Om du ser porr som något syndigt skadar du bara dig själv, utan att på något sätt hjälpa någon annan.
För det tredje: den "porr" du kollar på (om man ska tro på bilden) har ju INGET som är perverst över sig. Om du går igång på enbart nakna kroppar så är det ju toppen. De flesta av oss män som porrsurfar tror jag söker något mer än nakenhet och vackra kroppar.

2007-04-10 @ 15:52:12
Postat av: hannastina

Håller med Supergiraffen i det mesta han skrivit, förutom kanske att porr och onani endast skulle vara en ersättning för något som saknas. Jag skulle vilja tillägga att det till stor del även är ett komplement.

2007-04-10 @ 18:32:33
URL: http://hannastina.blogspot.com
Postat av: hannastina

Inser lite försent att Supergiraffen är superklok och har skrivit även om detta...

2007-04-10 @ 18:34:37
URL: http://hannastina.blogspot.com
Postat av: Mona

Du är människa, vilket leder till att du i stunder av ensamhet tar genvägar. effel, det gör A L L A. Däremot tror jag att man mår bra av att rensa ut sådant och försöka få utlopp för sin lust på annat sätt.

Nu ber jag faktiskt uppriktigt om ursäkt för min kommentar till ditt brudgalleri. Jag hade inte läst det här då. Det är inte min stil att strö salt i såren. Förlåt!

2007-04-12 @ 08:28:32
URL: http://trespass.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback