Sic transit gloria mundi

Jag tror det stavas så. "Så förgår världens skönhet" betyder det ungefär, och syftar väl på hur förgängligt det mesta är.
I tisdags var det Bob Marley's födelsedag. Och torsdagen blev Anna Nicole Smith's dödsdag. I båda fallen torde man kunna tala om legendariska personer som dött betydligt tidigare än nödvändigt, nästan som en cynisk uppfyllelse av begreppet "Lev fort - dö ung". Fler namn dyker upp tämligen osökt. Kurt Cobain, Elvis Presley, Janis Joplin...  listan blir snabbt längre när man tänker på det.

Kanske blir Anna Nicole en modern martyr nu. Något slags lite syndigare och slampigare version av Marilyn Monroe, men med samma betoning på de svåra bitarna av hennes privatliv. Kommer de rättsliga tvisterna kanske att fortsätta; oenigheten om vem som egentligen är den biologiske fadern till femmånadersbebisen som nu tragiskt blev moderlös, och bråket om arvet efter den gamle affärsmannen hon hann vara gift med i ett drygt år på 90-talet? Man hoppas ju att de inblandade inser hur futtiga deras gräl är i perspektivet...

Jag ber och hoppas att de som gått före oss har frid där de är.

Kommentarer:
Postat av: svartsmurfan

Värst vad du var insatt i Anna Nicoles liv :P

2007-02-10 @ 19:46:19
Postat av: Mona

Jag kanske är känslokall, men jag tycker inte att fröken Smith dog en dag senare än nödvändigt. Ärligt talat så tog liksom levernet ut sin naturliga konsekvens. Dessutom är nog hennes död hennes dotters välsignelse.

Postat av: Mona

Dessutom skulle jag beskriva henne som allt annat än legendarisk. Tragisk inte legendrasik.

2007-02-11 @ 14:40:48
URL: http://trespass.blogg.se
Postat av: caroline

Mona - du är fett känslokall !

2007-02-12 @ 14:27:07
URL: http://carolinekalvelind.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback