Biografiskt

Läste lite slarvigt något om biorytm... Har ni hört om sånt; nån såndär medicinsk, möjligen lite halvflummig teori om att vi har speciella biorytmer, alltså en livscykel uppdelad i olika aspekter...? Som olika saturnusringar, omloppsbanor som stundom skär i varann med - för dem som nu tror på teorin - förutsägbart resultat. Nästan lite som horoskop; man kan förutse sina dåliga eller bra dagar. Något sådant.
Låter i och för sig intressant, fast jag har nog ändå ambitionen att själv försöka hålla min vardag flytande med rätt "tänk", hellre än att planera efter cykliska företeelser, vare sig det sedan gäller fullmåne, solstormar eller erkända otursdatum. Fast det må vara lätt för mig att säga. Som man har jag ju inte ens mens att ta hänsyn till.

Hursomhelst... Igår söndag var en bra kväll för att gå på bio, tyckte både Mian och jag. Och vi var helt inställda på att fortsätta på vår inslagna väg med allt vad den innebär. Den innebär bl.a. biografen Victoria, varannan-gångs-bjudande och stundom ett blind date-tema för den ena parten beträffande valet av film... Igår kunde dock inte samtliga kriterier uppfyllas, då det till vår stora snopenhet visade sig att vår kära insuttna kvartersbio behagat ta sommarsemester och hålla stängt ända till hösten.

Så där kan man bokstavligen säga att vi fick får biorytm störd...

Vi hamnade således i annan salong av samma märke, och bara jag väl hade fått min hink med popcorn i knät, så gick ju det bra det med. Ja, sedan så var vi visserligen lite tystlåtna och låga när vi stapplade ut på gatan efteråt, men det berodde enbart på att själva filmen hade tagit oss med storm. Babel är en ruskig men mycket genomtänkt film om vilka oöverskådliga konsekvenser en enda obetänkt handling kan få, för ett otal enskilda och av varandra oberoende människor, till och med i olika världsdelar.

Längtar redan till nästa biobesök. Men solen längtar jag också lite efter just nu, i lagoma doser. Det har varit inomhusväder i nästan ett par dagar och inte särskilt varmt. Jag har så smått börjat inreda balkongen, och vill gärna få användning för den sedan också.



Kommentarer:
Postat av: Mona

Jag såg också Babel i går. Visst var den närvarande? Vacker var den också, tycker jag. Så där mänskligt vacker, med reaktionsnyanser och vardagstragik.


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback