Debattinlägg: Är *alla* emot kondom?

Såg en artikel i en av Stockholms gratistidningar idag, om dramatisk ökning av klamydia bland ungdomar; den ökade frekvensen är tydligen markant bara sedan förra året. RFSU och andra vetare på sexualområdet är oroade över att det mest skyddande av alla preventivmedel, kondomen, verkar skippas av väldigt många...
Intet nytt under solen. Redan när min klass läste Sex & Samlevnad och fick åka på studiebesök på ungdomsmottagningen i högstadiet, tjatades det på oss om vikten av gummit (och då snackar vi alltså drygt 20 år sen). Kan ju tillägga i sammanhanget att jag är positiv till p-medel och anser att kondomen är en av mänsklighetens mycket bra uppfinningar. Den räddar ibland liv, rentav.
Men har något blivit bättre med tiden vad gäller människors självbevarelsedrift kontra sexlusten? Själv är jag faktiskt lite pessimistisk. Under hela mitt unga/vuxna liv tycker jag mig ha märkt av en allmänt negativ attityd till kådisen, bland både män och kvinnor. Jag hoppas jag har fel.

Skälen att ta avstånd från den är tydligen många, om än nästan enbart känslomässiga. Det är bökigt och avtändande att behöva stanna upp mitt i hånglet för att trä på den, är ett vanligt argument. Ja, jag har till och med hört en kille som tyckte att den sårade hans maskulina stolthet: "Jag känner mig inte som en riktig man om jag har kondom!" Eftersom den också har förknippats mycket med skydd emot sjukdomar, framstår den tydligen för somliga som något slags outtalad bacillskräck, och därmed en förolämpning av motparten: "Jag vill ha kondom för jag vet ju inte om du har AIDS".

En klok och sansad kvinna jag känner beklagade sig en gång över allt stöket runt det preventiva (hon hade troget och stadigt sällskap men ville inte ha barn än) - pillren kan ge jobbiga biverkningar, och spiral vill man inte ha inmonterad hur länge som helst. Jag nämnde kondom, men hon slog ifrån sig, och hennes ordval var intressant. Hon ansåg nämligen att kondom "inte är acceptabelt i ett fast förhållande". Hur ska man tolka det? Förmodligen, gissar jag, handlar det om att många ser gummit som något man använder extra flitigt då man knullar runt och har one-night-stands, och därför är en ofräsch romantikdödare om den får tillträde till den fasta, monogama relationen.

Jag själv ser i första hand kondomen som just vad den ursprungligen är - ett sätt att med ganska stor säkerhet slippa oönskad graviditet, den mentalt uppslitande abort-valsituationen, och kanske i värsta fall ett mycket oplanerat föräldraskap. Ett spädbarn är ett människoliv och ett av de största ansvar man kan ha. Det är inte alla som vill ha barn, och ärligt talat, jag vill påstå att det är inte ens alla som är mogna att bli föräldrar heller.
Att kondomen då dessutom i motsats till piller och annat skyddar emot så mycket mer än bara befruktning, gör att jag har ärligt svårt att fatta hur folk kan vara så inbitet negativa till den. Handlar det bara om att den sabbar det naturliga flödet i sexakten?!

Nej, det finns inga 100 %-igt säkra p-medel, jag vet det. Men kondomen är väl ändå, om den används rätt, det säkraste av dem som finns. Förutom avhållsamhet då.

Kommentarer:
Postat av: Mona

Jag tycker att kondompropaganda är superbra, men själv har jag aldrig, och kommer aldrig att befatta mig med en kondom för att skydda mig. Jo, jag har gjort några tappra försök, men dessa
har misslyckats totalt. Anledningen är enkel, kondomer luktar så äckligt så jag spyr. Och jag har provat många märken under mina år som sexuellt aktiv. Alltså, kondom=något som gör det faktiskt omöjligt för mig att ha sex. Lukten är verkligen bland det värsta jag vet. Visserligen har jag extremt luktsinne. Jag kan faktiskt känna om en konom har öppnats i ett rum även efter ett dygn.

Postat av: annaluna

p-piller är faktiskt säkrare än kondom. Bara så att du vet. Jag hatar annars oxå kondom. Det är så jävla obekvämt rent fysiskt + att det annars tar bort helaa spännigen. Ett nödvändigt ont, antar jag.

2007-05-25 @ 15:40:16
URL: http://annaluna80.blogspot.com
Postat av: annaluna

Dessutom tror jag att jag är allergisk mot kondom.

2007-05-25 @ 15:41:14
URL: http://annaluna80.blogspot.com
Postat av: svartsmurfan

Jag tycker faktiskt att kondomer är toppen. :) Visst, det blir ett avbrott...på säg kanske fem sekunder när man istället för att klänga på varandra trär en gummirulle på snoppen. Den som förlorar sin manlighet i o m detta har nog inte haft någon öht...
Ang. fast förhållande är det rent larv, jag klarar inte av hormoner, jag vill inte ha barn och jag vill inte ha kopparspiral eftersom jag lätt drabbas av infektioner och svamp. Kondomer skyddar mot allt det.
Det sämsta med dem är väl att de är relativt dyra.

2007-05-31 @ 21:35:48

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback