November närmar sig andra änden

...och det går så fort! Såsmåningom börjar det väl bli dags för något slags årskrönika för 2007 här, fast vi låter det komma lite närmare nyår tycker jag. Saker kan ju hända in i det sista.

Just nu händer dock inte så våldsamt mycket, vilket ni säkert anat av senaste skrivtorkan här. Men för att ändå nämna något:
Fyllde år nyligen. Mina föräldrars present hade jag av praktiska skäl fått lite i förväg: ett ordentligt badrumsskåp istället för den enkla spegel utan hylla som jag hade innan. Handfatet var ju alltid fullbelamrat med prylar eftersom det inte fanns någon annanstans att ställa dem. Så det här var välkommet. Någon fest eller fikabjudning hade jag däremot inte i år och jag märkte knappt själv hur bemärkelsedagen passerade. Tyckte inte att 36 år var någon siffra som tarvade någon större uppmärksamhet bland födelsedagar i stort. Men stort tack ändå, till de gamla vänner med koll som ringde och gjorde mig yrvaket påmind.

I måndags hade jag min sammanlagt tredje predikoövning på högskolan (en om året har jag genomgått), och fick återigen goda omdömen. Retorikläraren gillar min talarstil, uppenbarligen, och det kan jag bara glädja mig över. Och säkert är det nog så att jag börjar få in en viss vana efter att de två senaste åren ha hållit anföranden i lite olika - mest kyrkliga - sammanhang. Frågan är om man ska vara lättad eller besviken då man förberett en predikan och det visar sig att den närvarande åhörarskaran består av typ tre personer... Det är förvisso mindre anspänning i att tala inför en liten grupp, men man har ju oftast tänkt och skrivit något man gärna ville skulle nå ut till många. Men jag är nog inte rätt person att beklaga mig; jag är själv fruktansvärt lat då det gäller att närvara vid andakterna i plugget - d.v.s. kompisarnas predikningar ju.

Grattis till bloggkompisen Jenny och hennes make som blev föräldrar helt nyligen. Och nästa veckas helg är jag själv bjuden till barndop hos andra internetbekanta ute i Haninge.

Kommentarer:
Postat av: annaluna

Grattis i efterskott!

Postat av: Eva-Maria

Hej! Har läst massor av inlägg på din blogg nu. Kära nån vad du lämnar ut dig! Själv vet jag inte vad jag ska skriva på min nystartade blogg och hamnar i funderingar hur man kan framstå som så smart som möjligt (läs: smartare än jag i själva verket är) ;) Ännu mer pinsamt är det också då jag knappt vet hur man handskas med bloggen rent tekniskt... :(
Det gäller väl att köra med illusionsnummer för det gör väl alla (?)

Gillade ditt inlägg om dina böcker och om viljan att framstå som intellektuell! Skrev kommentar där också.

2007-12-03 @ 20:51:37
URL: http://evamariasblogg.wordpress.com
Postat av: Sandra Lang

Vilket fint inlägg. Intressant med predikoövning. Det spelar ingen roll hur många som kommer och lyssnar, tror jag. Kul att du fick goda omdömen. Och grattis på födelsedagen, långt i efterskott.

2007-12-04 @ 14:32:42
URL: http://www.sandralang.blogg.se
Postat av: Susanne

Kul att du nämnde din blogg i texten på poeter.se, så att man hittade hit!
Hälsningar från skrivarvännen.

2007-12-04 @ 19:19:32

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback