Lite om Effells läsvanor

... utifrån ett såntdär frågetest, som jag "lånat" av bloggpolaren Annaluna (som i sin tur "lånat" det).

Vilken bok läste du senast?
Senast utlästa är Folkungaträdet av Verner von Heidenstam.

Vilken/vilka böcker läser du just nu?
Sexus (del 2) av Henry Miller.

Är det övervägande kvinnliga eller manliga författare i din bokhylla?
Mina bokhyllor innehåller egentligen övervägande facklitteratur (historia, filosofi, teologi, psykologi, konst), men jag gissar att majoriteten av författarna är män.

När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar eller tänker du "nu har jag en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra hälften" kvar o.s.v.?
Ja, tyvärr kan jag vara en rätt otålig läsare.

Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex. omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar etc?
Varierar väldigt mycket, tror jag. Ibland kan det vara att jag tror att boken har ett tema som jag själv är intresserad av.
 
När blir en bok för lång?
När författaren beskriver onödigt detaljerat och har svårt att komma till saken.

Läser du lika gärna på engelska som på svenska? 
Ja oftast, och jag önskar jag behärskade fler språk till fullo. Jag ser en poäng i att läsa en roman på originalspråket för att subtila men viktiga kulturella nyanser inte ska falla bort. Jag tror man obönhörligen ändrar något av en texts karaktär när man översätter den, även om många översättare naturligtvis är väldigt skickliga och gör ett fantastiskt jobb.

Vilken bok blev du senast berörd/inspirerad av? 
Jag tycker nästan alltid jag blir berörd på något sätt. Antingen känslomässigt eller intellektuellt, eller också blir jag lite taggad att skriva något själv.
 
Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig/vilken bok lämnade du senast?
En del böcker har jag bara inte lyckats komma in i. Juloratoriet av Tunström är ett exempel, och Den amerikanska flickan av Monika Fagerholm. Och Sagan om ringen, faktiskt. Har börjat på den flera gånger.
.
Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla/lånar du oftast? 
Om vi håller oss till skönlitteraturen så är det nog romaner som utspelas i historisk tid.

Rekommendera 5 författare:
Oj, det blir väldigt blandat, om jag bara får välja fem. Richard Adams, Louise Boije af Gennäs, P.G. Wodehouse, Oscar Wilde och Frans G. Bengtsson

Kommentarer:
Postat av: Hanna-Stina

Jag gillade verkligen "Den amerikanska flickan", men Fagerholm har ett väldigt speciellt sätt att skriva, så jag förstår om inte alla gillar den.

Postat av: Mona

Juloriatoriet som är en av mina favoritböcker. Den är ju helt ljuvlig. Ett lästips är annars Saramago. Hans böcker är så fantatsiska så jag helt blir ett med hans beskrivningar när jag läser. Börja med blindheten. Nä, det var inget tips. Det är helt enkelt en order ler.


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback