Framstegsdagbok

En, åtminstone en, revolutionerande sak har skett senaste tiden. Jag har blivit med soffa. Min första egna, överhuvudtaget. Ett av skälen till att jag sällan bjudit hem folk är just det där: "vart ska de sitta nånstans?" Alla möjliga finurliga lösningar har jag haft. Sittkuddar, trälådor med möbeltassar och för all del diverse köksstolar, pallar o. dyl, men en riktig soffa har aldrig funnits hemma hos mig. Det närmaste jag kommit är ett par begagnade tågsäten (dessa har man kunnat läsa om för ett par år sedan här i bloggen) som jag fick låna på obestämd tid av min järnvägsfrälsta kompis Togge.
Visst visst, störthäftigt och trendigt och coolt och allting med ett par tågsäten hemma, men att bre ut sig i dem kan man ju glömma. Det är som att sitta i en biofåtölj. Om ni visste hur jag längtat efter att få ligga framför TV:n nån gång, som en äkta soffpotatis, istället för att sitta i stram nyhetsuppläsar-pose hela tiden. Sätena får äran att förpassas till hallen och bli ta-på-sig-skorna-bänk tills Togge vill hämta dem igen.

Foto finns ännu inte, men det är en grå bäddsoffa från Asko, prissänkt från drygt 4000 till ca 1400. Som hittat, får man väl säga. Helena råkade vara på besök då leveransen skedde, och då det uppdagades i närmsta bekantskapskretsen att soffans ankomst skulle komma att sammanfalla med damsällskap, fick jag givetvis en och annan ironisk pik om att det vore perfekt läge att "provhångla" den nya möbeln. Jag måste dessvärre göra smilfinkarna ifråga besvikna; något sådant skedde icke.

...och som om det inte räckte med nya sittplatser, har jag dessutom skaffat brevkorg. En såndär som man sätter på insidan av dörren, under brevinkastet. Jag är så trött på att ha hallmattan full av allehanda papper då jag kommer hem på kvällarna. Bekvämare om det samlas prydligt i en korg istället, så kan man sortera sen utan att behöva krypa på golvet. 

Nöjd... Oj, det är mitt i natten...! Sovdags.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback