Börjar bli dags för bokslutet igen

Sitter precis och ser/lyssnar på TV:s sedvanliga redovisning av kungafamiljens äventyr de senaste tolv månaderna, såhär i årets sista skälvande tid. Och det påminner mig om att jag själv kanske borde göra detsamma - summera året.
Det blir ett kommande inlägg, då jag först måste bläddra i strax utgångna almanackor och bland foton, m.m, för att liksom friska upp minnet. Men att det på flera sätt har varit ett särskilt år, så mycket kan jag säga på rak arm.

00-tal. Är det ett såntdär nyuppfunnet ord, eller? Förra omgången det kunnat användas måste väl ha varit decenniet före 1910 då, men det känns inte som om jag hört det förrän nu på senare tid, trots att jag är hyfsat van vid att bläddra i dammiga historieböcker. Detta leder mig f.ö. osökt in på frågan om vårt innevarande årtusendes namn:
Hur uttalar du 2000-talet? Säger du tvåtusentalet eller tjugohundratalet? Det är säkert olika, men jag förmodar att den senare konstruktionen kommer sig av att det känns så bökigt att skifta från att säga nittonhundra- till att säga tvåtusen. Man vill vara konsekvent; annars hade det ju varit logiskt att vi sagt ettusenniohundratalet om 1900-talet.
Förresten, kallar vi 1000-talet för tiohundratalet...? Det vore ju rätt logiskt med tanke på att vi kallar de påföljande seklerna för elvahundra- och tolvhundra-, o.s.v. Ja, jag vet inte vad som är bäst. Huvudsaken är väl att det funkar...

Så, i ett snarast kommande inlägg skall jag berätta om mitt tjugohundranio, och kanske även försöka mig på en sammanfattning av mitt nollnoll-tal. På återseende.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback