Min dåliga hållning?

Ett antal gånger i mitt liv har jag haft ryggskott, och det är förstås en föga angenäm upplevelse. Inte nyligen, tack och lov. Det läskiga är ju att det dessutom kommer så plötsligt och till synes omotiverat; någon lätt och fullkomligt odramatisk rörelse får det att hugga till i ryggraden, och så kan jag knappt röra mig på en stund. Lite grann samma grej som när man får kramp i ett ben när man vaknar på natten och sånt. Även det ganska ologiskt när man ser det utifrån.

Jag är rätt säker på att det i mitt fall handlar om att jag helt enkelt är alltför stel och spänd i kroppen, oavsett om jag till vardags själv märker det eller inte. Motsatsen till avslappnad, liksom. Osmidig. Ostretchad. Någon gång emellanåt hinner jag nämligen förnimma hur "sträckningen" är på väg, och lyckas då avstyra den genom att helt enkelt snabbt byta ställning till något... ergonomiskt lämpligare. Varningsklocka?

Faktum är att jag nyligen fick träning utskriven på recept, som det heter. I praktiken handlar det alltså om att jag genom ett läkarintyg tillfälligt får aningen rabatterat pris på sporthallen, typ. Till en början är det simning som gäller.
Tanken var faktiskt att det var den mentala hälsan som skulle få sig en skjuts genom motionen, istället för genom antidep-medicin och sånt, men jag tror att hela kroppen tjänar på det. Återstår bara att fajtas lite med min egen självdisciplin. Det gäller ju att verkligen komma iväg till sporthallen också.

Som gjort för ett nyårslöfte. Frågan är hur jag ska bokföra och redovisa resultaten... Här i bloggen kanske? Jag får göra något slags statistikkurva allteftersom månaderna går, eller nåt.


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback