Att ha en gås oplockad med TV

Förlåt. Det kanske var smaklöst av mig, men jag kunde inte motstå att klämma in denna vits i rubriken, med tanke på temat. Jag har kollat på TV4:s tittarombudsmans ("Titto") program, och veckans klagomål har i mycket handlat om den obehagliga trailern för den ännu obehagligare dokumentären om duntillverkning. Många har tyckt att redan påannonsen, vilken rullas om och om igen, dag ut och dag in, visar alltför brutala sekvenser. Folk har mått dåligt och fått sömnlösa nätter utan att ens ha sett själva programmet som det gäller.
Tyvärr måste jag säga att jag själv snarare får motsatt problem: när jag matas av samma otäcka bilder gång på gång sådär finns det nästan en risk att jag blir lite avtrubbad. Och frågan är om det är särskilt mycket bättre...?!

Ingen tvingar mig att ha TV:n påslagen i flera timmar, det är sant. Särskilt inte då jag knappt tittar, utan långa stunder mest har den som något slags surrogatsällskap i bakgrunden. Men så kan jag ju också vittna om att en dag med TV4, eller vilken kommersiell kanal som helst, innebär att du matas med samma reklaminslag och jinglar ganska många gånger på ganska kort tid. Jag har väl inte direkt suttit och räknat, men ibland känns det som flera gånger i timmen. (Hoppas det är ikväll de visar den där Rosa Pantern-filmen; jag är såå trött på trailern, så jag vill bara att det ska vara förbi...!)

En annan fråga som ombudsmannen fick, och som jag tyckte var intressant, gällde programmet Sveriges värsta bilförare. Det trafikpedagogiska perspektivet är ju bra, men varför göra glättig och humoristisk underhållning av det, undrade någon. Är det verkligen något att skratta åt när en människa beter sig som en hispig galning bakom ratten, med tanke på hur illa det kan sluta om det är på riktigt, ute i verkligheten, så att säga? Det är faktiskt tänkvärt.

Nu ska jag i alla fall försöka förmå mig att stänga av TV:n för idag. Eller tills ikväll... Det finns en viss risk / chans att jag vill se Melodifestivalen. Kanske för att jag inte hunnit bli trött på den trailern ännu?

Kommentarer:
Postat av: Supergiraffen

I det här klippet kan man se en groomad, kostymklädd Effell kommentera Volvos oväntade aktieutdelning:



http://ditv.se/start.php?nostat=1&q=2009/02/09/volvos-utdelning-forvanar

2009-02-09 @ 16:20:56
Postat av: Effell

Hmpfh. Så lik mig var han väl inte?! >:-|

2009-02-09 @ 19:08:25

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback