Jag har inte tandläkarskräck, men...

... det är väl aldrig direkt roligt att gå dit. Den här gången kände jag t.o.m. på förhand att det fanns saker att fixa. En flisa har gått ur en kindtand på ena sidan, och kindtänderna på motsatta sidan har ömma tuggytor.

Och så är det ju det här med min astmamedicin... Akutmedicinen Bricanyl fräter tydligen på tänder, ett faktum som tycks känt bland tandläkare men så gott som okänt bland farmaceuter. Man bör alltid skölja munnen efter inhalation, vilket det egentligen vore läge för apotekspersonal att informera om (De brukar nämligen däremot ge detta råd beträffande den förebyggande medicinen Pulmicort, som sägs kunna ge svamp i munnen).
Jag har lärt mig detta den hårda vägen - saftiga, fyrsiffriga tandläkarräkningar - och känner därför till det sedan länge, men tyvärr hjälper det inte alltid. Vissa perioder är astman värre än annars, och då besvären kommer mitt under en tur på stan är det inte säkert att handfat, fontän, vattendunk eller annan möjlighet att gurgla sig finns inom räckhåll just i ögonblicket. Och även om jag som så många andra skaffar mig den goda vanan att ständigt medföra egen vattenflaska, är ju frågan om man fördenskull får skölja-och-spotta precis varsomhelst...

Min förra tandläkare hade för vana att, om jag inte protesterade alltför högljutt, laga utan bedövning. Den nuvarande använder bedövning, men då kommer smärtsensationen retroaktivt några timmar senare istället, då känseln återvänder. Idag slapp jag undan det värsta, men har det fortfarande framför mig. Han tog röntgenplåtar, undersökte och rengjorde, och därpå bokades återbesökstid om några veckor.
Jag tycker nästan man borde bli härdad, men jag känner det snarare som om jag blir mer och mer smärtkänslig med åren. Nu tyckte jag t.o.m. att den lilla rengöringsborren sved mer än jag kunde minnas. Plus slangar och sugapparater som gör att det blir iskallt i munnen och får det att ila ännu mer. Så skönt varje gång det är över. Däremot gillar jag den där snurrande borsten med tandkrämssmak som han kör som avslutning. Det är nästan som massage för tandköttet.

Efteråt tröstade jag mig med en kopp kaffe på ett fik en bit därifrån. Fast ingen kaka...

Kommentarer:
Postat av: Hanna-Stina

Känner du verkligen av det efter att bedövningen släppt? Wow. Det gör inte jag. Inte ens när jag rotfyllde. Måste ha nerver av stål! ;)

Postat av: Effell

Jag vet inte om det är mina tänder som är överkänsliga eller min tandläkare som är hårdhänt, men när bedövningen släpper kan jag ibland ha värk i munnen, som hänger i något dygn. Det brukar kännas lite löjligt att snarare ha tandvärk efter än istället för innan.

2009-03-11 @ 23:04:19
Postat av: Hanna-Stina

Hmm... Visst brukar jag känna efteråt att de varit där inne och bökat, men jag skulle inte kalla det värk. Hoppas det går bra när det väl ska fixas. Du har mina sympatier. Jag gillar inte tandis.

2009-03-12 @ 04:39:52
URL: http://hannastina.blogspot.com
Postat av: Hanna-Stina

Visst ja! Duktigt att inte ta en kaka ju!

2009-03-12 @ 04:40:22
URL: http://hannastina.blogspot.com
Postat av: Therese

Har samma problem, jag hade ingen aning om att Bricanyl fräter, det har varken läkare eller apoteket talat om, läste det i en tidning för ett par år sedan. Resultatet är ju massa småhål :(

Men Pulmicorten kommer de som du säger ihåg att varna för.

2009-03-16 @ 14:11:17
URL: http://therese-tessie.blogspot.com/

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback