Jag tror på sommaren

Det närmar sig slutet av augusti. Igårkväll sade en väninna till mig att hon blir upprörd, snudd på aggressiv, varje gång någon nu frågar henne "Har du haft en bra sommar?" Haft? Frågan tycks implicera att sommaren är slut nu. Och jag instämmer i hennes ifrågasättande av detta.

Jag har något slags teori om att det är alltsedan skoltiden vi är indoktrinerade med inställningen att augusti är höst. Sommarlovet är ju något par månader långt, och antas med skarpa gränsmarkeringar föregås av våren och efterträdas av hösten. Åtminstone verkar det så, eftersom det heter vår- respektive hösttermin. Alltså pågår sommaren mellan typ 10 juni och 20 augusti då, eller?

Regnet som till slut räddade våra gräsplaner från att bli öknar har fyllt marken med nytt liv, och det kan nog dröja ytterligare ett bra tag innan de första höstlöven visar sig (Det som gulnat hittills har ju gjort det av torka). Däremot kan jag hålla med om att det inte är lika ihållande varmt längre.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback