Stresshantering, och livet i allmänhet

Ovisshet är nog en av de saker jag ogillar mest, och t.o.m. är rädd för. Jag är väl lite av ett trygghetsfixerat kontrollfreak, helt enkelt. Avskyr överraskningar och ändrade planer. Jag är en sån som skulle kunna låta bli att gifta mig enbart av skräck för svensexan. Små grejer blir stora grejer för mig.
Då är det väl föga överraskande att bara en sådan sak som de senaste dagarnas kyla, snö och trafikkrångel har fått mig i en lätt obalans. Dessutom ömmar och oroar jag mig för andra, vilket väl borde vara en god egenskap, men jag måste behärska mig för att inte heller överdriva det och börja gå folk på nerverna. Balansgång.

En gång i veckan går jag apropå detta på en såndär liten Mindfulness-kurs i just stresshantering. Där får vi lära oss att försöka se på livet och tillvaron "utan värderingar", alltså utan att alltför mycket bedöma det vi tar in med våra sinnen. Typ: Himlen är grå. Jaha. Istället för: Ååh, jag hatar det här deprimerande vädret och allt det här gråa! Det är alltså en skillnad i hur man ser och tänker på det.
Det där icke-värderande perspektivet är vad jag skulle behöva och vilja kunna ta fram i de situationer då negativa tankar plågar mig eller då pulsen ökar av ångest eller stress. Dessvärre är det ingen särskilt lättillgänglig färdighet, utan något som kräver mycket övning. Och så är det nog för alla.

Kommentarer:
Postat av: Supergiraffen

Grått och brunt!

2010-02-25 @ 09:42:05
Postat av: Thomas

Man får en slags intensivkurs i stresshantering när man skaffar barn. Sakta men säkert filar barnen ner de där sakerna man stressar upp sig och oroar sig för, tills man (efter andra barnet) kan tycka att "Jaja, det gör ingenting att hon trycker in hela bananen i munnen. Hon kvävs nog inte av det - det är ju bara att hon får tugga en stund". Skulle inte den där nerfilningsprocessen fungera skulle åtminstone inte JAG ha överlevt faderskapet.



Lycka till med din egen nerfilningsprocess! :-)


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback