Ungefär, "Hur gick det sedan?"

Tjugondedag Knut är förbi, vilket officiellt lär betyda att julen är över och att pyntet skall plockas ned. Den städningen har jag sluppit. Eftersom jag inte ens var hemma i stan under själva julhelgen (det var såntdär åka-till-stugan-år som det varit vartannat år) blev det aldrig av att jag ens fick fram något julpynt. Och från och med denna vecka är jag tillbaks i vardagens hjulspår igen.

Nyårslöften och sånt då, undrar ni kanske? Utgångsläget har varit det gamla vanliga: försöka leva dels hälsosammare, dels mer fokuserat.
Resultat hittills: Sedan första måndagen i januari (alltså 4/1) dricker jag ingen läsk eller annan sorts sötad dryck. Undantag har jag gjort för en redan påbörjad flaska saft som fanns hemma i skafferiet sedan före årsskiftet, och som jag ogärna ville hälla bort. 
Härtill uppstår ju i och för sig en mängd intressanta frågeställningar om gränsdragningen. Exakt vad räknas som "sötad dryck"? Får jag fortsätta med sötningsmedel i kaffe? Kan jag ta en öl? Och kollar man innehållsdeklarationerna på många tämligen vanliga livsmedel inser man snart att läsk och saft inte är ensamma om att innehålla socker...

Min tanke är väl mer att man måste börja någonstans. För mig har det varit så slentrianmässigt enkelt att bara köpa en flaska cola så snart jag känt mig lite sugen, och när vanan sakta och omärkligt övergår till att bli ett beroende finns även ett drag av förnedring i det, vid sidan av de mer uttjatade hälsoaspekterna. Plötsligt dricker man inte sin cola för att man är lite sugen, utan för att det känns som om man rentav behöver den. Här försöker jag nu mota sötsuget i grinden.
Nästa steg blir således att skära bort något ytterligare onödigt födointag, och gärna kombinera det hela med motion förstås.

Kommentarer:
Postat av: Supergiraffen

Jag brukar dra gränsen vid saft, läsk och smaksatt mjölk. Jos dricker jag, för det innehåller ju i alla fall inte tillsatt socker. Öl brukar inte innehålla socker. Och tar du 1 sockerbit i kaffet är det inget mot de 6-7 sockerbitar du får i dig av en Cola. Bra kämpat om du lyckas hålla det! Snart minskar behovet! :-)

2010-01-14 @ 17:06:46

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback