Allhelgona

Tillhör du dem som tycker kyrkogårdar är läskiga? Det är nog skräckfilmernas fel. Hursomhelst behöver man nog knappast vara rädd där en kväll som denna - en påtagligt ljus novembernatt i mängden stearin räknat. Det är rena vallfarten.
Och för just mig har den gigantiska Skogskyrkogården här i södra Stockholm blivit ett måste. Viktigare än både jul, nyår och midsommar är allhelgona-promenaden på Skogskyrkogården. Ja, nästan i alla fall. Hela familjen var faktiskt där idag, precis då det mörknade och marchallerna tog över. Och vi var väl inte precis de enda som fått idén. Synd att inte fler nätter om året är så. Det måste f.ö. vara ovanligt varmt i år, för en dimma skapade ett suggestivt dis mellan träden och kring kapellen.

Jag har inga nära släktingar begravda i Stockholmstrakten. Ändå känner jag något slags frid mitt bland alla dessa -förhoppningsvis saliga- främlingar.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback