Jag vill shoppa anonymt!

Är det okej om jag har lösskägg och solglasögon då jag går till snabbköpet? Ibland vill jag inte stå för vad jag köper.

Det finns en serietidning - förmodligen med småflickor som målgrupp - som heter Witch. Jag upptäckte den för något år sedan i tanläkarns väntrum. Det är en manga-inspirerad, glassig Disneyprodukt med trollkunniga tonåringar i huvudrollen, lite som den där TV-serien Sabrina, antar jag. Inte alls min stora favoritgenre.
Så varför gick då idag 35-årige Effell och köpte ett nummer av denna... hm... spännande såpatidning? Jo, för att jag beundrar faktiskt teckningarna, och vill försöka komma underfund med hur illustratören jobbar. Penseldragen, det sparsamma sättet att rita ansikten. Kan jag själv lära mig att rita så? Tål att studeras närmare.
Har jag ågren över något så är det väl i så fall snarare vad kassörskan tänkte då hon såg mig lägga den pastellfärgade och inplastade blaskan - i detta specialnummer försedd med en förpackning glittriga småpärlor att tillverka egna smycken av - på rullbandet... Vad tänkte hon då??

Ja, jag känner mig verkligen ibland som ett ufo när jag går och handlar. Vi slarvpellar som inte skriver noggranna inköpslistor i förväg och regelbundet inventerar kyl och badrumsskåp hamnar obönhörligen i snabbköpet strax före stängningsdags, under tämligen påtvingade former. Därför bygger också valet av inköp på vad som just för tillfället är mest akut, vilket resulterar i rätt otippade kombinationer... Eller vad sägs om: havredryck med vitaminer, Axe herrparfym roll-on och ett paket kondomer. Jag menar, vad tänker personen i kassan inför åsynen av mina omaka varor?!
”Hmm, kådisarna och parfymen får jag ihop, men vällingen... det här måste vara ett riktigt pervo...!”

Säkert är även detta en sådan del av mitt liv som skulle kunna avhjälpas med lite förarbete, lite ordentlig planering. Nog för att jag gillar att vara spontanmänniska, men det finns som bekant baksidor med allt.


Kommentarer:
Postat av: Supergiraffen

Jag börjar själv få kontroll över matinköpen och den matlagningen. Nyckelordet är just PLANERING. Det funkar inte att vara spontan med matinköpen!

Först behöver du en kokbok med enkla vardagsrecept. Den ska också ge råd om vilka basvaror du alltid ska ha hemma och vilken utrustning du behöver.

Sedan sätter du dig med boken, papper och penna, och skriver av ingredienserna för ett antal recept. Sedan går du ut köper dem, och lagar maten.

Efter ett tag har du byggt upp en repertoar av favoritrecept, som du kan laga flera satser av åt gången. Då är det dags att inhandla 6-8 matlådor. Laga, frys in, och när du inte vill laga mat, tar du bara en matlåda och värmer i mikron.

2006-12-08 @ 20:35:09
Postat av: hannastinana

Jag tror ärligt talat inte att kassörskan bryr sig ett dugg om det du köper, vilken kombination det än må vara. Möjligtvis är hon irriterad på att du kommer precis en minut innan stängningsdags, men inte ens det är säkert. Förmodligen utför hon jobbet helt automatiskt och har tankarna någon annan stans. Och du... jag talar faktiskt av egen erfarenhet. *kram*

Postat av: Mona

Oj, nu blir jag förvånad. Kondomer? Och inte har du skrivit några snaskiga detaljer om att du träffar någon. Fy på dig! Du måste avslöja allt i din blogg, begriper du väl ;)

2006-12-11 @ 07:46:03
URL: http://trespass.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback