Den kräsna kameran

Det finns en anledning till att de egenhändigt tagna bilderna blivit färre här i bloggen. Min digitalkamera har mer eller mindre pensionerat sig själv, nämligen.

Symptom: kameran ifråga har alltid varit lite kinkig och kräsmagad beträffande batterier (den går på vanliga, små 1,5 volts-). Ett tag verkade det som om den enbart accepterade sådana batterier som var uppladdningsbara, t.ex. Hur nu det skulle kunna komma sig. På det senaste har den tagit detta ytterligare ett steg vidare, och beskyller alla batterier, hur färska och fulladdade de än är, för att vara tomma. "Batteries depleted" förkunnar den med en stor, röd skylt i displayen, och tvärdör.
Ett annat problem är att de få bilder man ändå kan lyckas få till (om man är snabb), ofta är skadade redan från början. Nedre kanten av fotot är upplöst i olika grad. Ibland får man nästan inte mer än en halv bild.

Nu var ju inte det här någon dyr eller exklusiv kamera ens från början, och vid det här laget får man troligen en betydligt bättre för samma pris. Men ändå - man springer inte och köper ny digitalkamera som man köper en liter mjölk, så det har låtit vänta på sig. Jag får budgetera och kolla när det kan tänkas bli. Och så har jag naturligtvis givit familjen en försiktig hint om att ny kamera är ett hett julklappstips, fast det är inget jag vågar hoppas på.

Ja, alternativet är förstås att plocka fram och damma av den gamla, hederliga "vanliga" kameran igen. Den där som inte är digital, och som förmodligen fortfarande är laddad med någon påbörjad filmrulle från senast 2005. Den filmen ska väl ändå göras slut på, menar jag, och lämnas in för framkallning någon gång. Hmm, undrar vad det kostar nuförtiden? 

... Och det är väl någonstans där jag drar mig till minnes varför det var värt att satsa på digitalkamera. Jaja, världsliga problem.

Kommentarer:
Postat av: Thomas

Sedan i somras har vi lidit av samma problem: Död digitalkamera. Tack vare att vi vid enstaka tillfällen kunnat låna Linas jobbkamera (digital systemkamera) samt att jag ungefär samtidigt (tidigt i somras) införskaffade en mobiltelefon med en hyfat godkänd digitalkamera i, har vi ändå hankat oss fram. Nu till lucia kände vi emellertid att "nu får det va nog!" och hastigt och lustigt införskaffade vi oss en ny digital pocketkamera. En senare, lite uppgraderad modell av den som gick sönder. En Canon Digital Ixus 80 för 1669 kr på NetOnNet. Klart rekommenderbar. Enda nackdelen är att den inte är så bra på "sportbilder", dvs snabba kort med snabbt förflyttande mål. I övrigt är den kanon på många sätt. Hoppas det löser sig till jul med en ny kamera, för det är lite tråkigt utan en sådan manick.


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback