Att det ska kosta på att hålla ordning

Vardagsrumsbordet är belamrat med pappershögar. Så långt inget ovanligt. Men det är för en gångs skull sorterade pappershögar.
Och det tog sin lilla stund att särskilja de "viktiga" papperen från allt det där som är "övrigt" (det sistnämnda ligger nu under bordet). Återstod så att ta reda på om alla dessa "viktiga" papper verkligen måste vara kvar. Så befriande det vore att få fylla en påse med sönderrivna lönespecifikationer och kontrolluppgifter och bara få hiva ned skiten i sopnedkastet liksom! Men se det går tydligen inte för sig.

Som alltid när det gäller byråkratiska problem ringde jag till min far, som är en van ekonom och revisor. Tyvärr löd hans dom ungefär som jag hade fruktat. Alltihop är bra att ha kvar. Åtminstone i ex antal år.

"Men måste jag verkligen spara enskilda lönebesked?!"
"Ja, det bör man göra."
"Men kontoutdrag från banken...? De kommer ju hela tiden."
"Ja, de är bra att spara."
"Men gamla, betalda räkningar...?
"Ja, i tre år måste man kunna bevisa att de är betalda."

Och så vidare. Någonstans inser jag att mitt problem är att det egentligen är kategorin "övrigt" som jag har känslomässigt svårt att skiljas ifrån. Det är den jag ska angripa, snarare. Och då snackar vi verkligen finsortering! Allt detta jag sparat för att läsa senare, eller av nostalgiska skäl, eller av fåfänga eller något annat. Det är det som tar plats när man är en obotlig samlare.

Nya tag imorgon. Nu är jag trött.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback